brug floating horizon

Geschreven door hans moor. Gepost in infrastructuur

 

opdrachtgever: OBR rotterdam  oplevering 2007

De brug ‘Floating Horizon’ ligt in het verlengde van de boulevard en strand in de wijk Nesselande te Rotterdam. De brug verbindt de route van de boulevard van de wijk met de waterwijk en de nieuw te bouwen villa’s. Het karakter van de brug refereert naar oude klassieke stenen bruggen met zware pijlers die vaak een voortzetting van een hoofdroute met boulevard karakter bewerkstelligde. De brug Floating Horizon is ook hier voorzien van relatief zware grondpijlers. Vanwege de meerdere ondersteuningen is de overspanning relatief klein en kan het brugdek slank worden uitgevoerd. Door de lengte van de grondpijlers is er plaats voor lantaarnpalen. De brug is voor het autodek vervaardigd in beton. Het loopvlak is in staal geconstrueerd, de krachten worden afgedragen naar de zware betonnen pijlers

energiebrug zuid-as amsterdam

Geschreven door hans moor. Gepost in infrastructuur

 

Een volhoudbaar brugontwerp PDF

opdrachtgever: projectbureau zuid-as  ontwerp 2008-2011  in ontwikkeling

De brug is ontworpen als een vakwerkligger van 230 meter lang. Er is gekozen voor het mechanische model, waarbij de twee uiteinden/opleggingen zijn ingeklemd. Niet alleen kan de brug daarmee zo slank mogelijk worden gedimensioneerd, tevens geeft deze oplossing de brug een dynamisch uiterlijk. De brug is primair ontworpen om het kabels- en leidingennetwerk te faciliteren, maar is ook ruimtelijk aangepast om als voetgangersovergang te dienen. De doorsnede van de brug volgt het krachtenverloop en heeft de ruimte in de constructie die nodig is voor het voetgangersgedeelte: trapeziumvormig aan de uiteinden, rechthoekig in het middengebied.

Vanwege de veranderlijkheid van het wegen- en sporennetwerk in het nieuw te realiseren Dok van de Zuid-as, moet de brug ondersteund worden door twee flexibele tussensteunpunten in de middenzone. Deze flexibiliteit is in de brug opgenomen door plaatselijk een fijnmaziger vakwerk. Steunpunten kunnen op deze manier nagenoeg overal geplaatst worden, zonder dat dit aanpassingen vergt aan de brug zelf. Daarmee is de vereiste flexibiliteit voor de bouw van het Dok gewaarborgd.

 

Meer artikelen...

hans moor architects architecture and urban planning