brug van wind en water

 

opdrachtgever: OBR Rotterdam   oplevering: 2001

 Voor de brug van wind en water is een onderscheid gemaakt tussen een wandelroute en een auto- en fietsroute. De bestuurder van de auto is nagenoeg niet vatbaar voor wind en water, hij bevindt zich binnen. De wandelaar is echter wel ontvankelijk voor wind en water. Voor hem is de route naar beneden, die leidt naar de wind- en waterinstallatie. Het is een installatie die in twee delen uiteenvalt en verbonden is door een deel transparant rooster.  De 'waterinstallatie' richt zich op het stromen en het klotsen van het water. Hiervoor is de trap naar het water en een plek die drijft op water. De windmachine in de vorm van een rotor zal door de wind draaien. Onder je voeten zal het water stromen. Wind en water komen hier samen in de gesimuleerde gewichtloosheid.

 

hollandse brug

 

prijsvraag in samenwerking met arup amsterdam en sybren hoek van studio acht   jaar: 2008

Het ontwerp voor de brug bestaat uit twee delen, een zestal zuilen tussen de nieuwe en de oude brug en een nieuw ontworpen brugdeel. De zes zuilen zijn ontwikkeld om de gehele brug binnen de werking van 'Free Energy ' (zon, wind en water) te krijgen. Het resultaat betekent dat de zuilen uiteindelijk energie opwekken, energie besparen en daarnaast vervuiling reduceren. De zuilen zijn vervaardigd in staal. Het frame is geconstrueerd zoals vele elektriciteitsmasten t.w. efficiënt en licht van gewicht. De zonnecollectoren en de windmachines op de zuilen kunnen roteren. Daarnaast bevindt zich tussen de zuilen en de twee brugdelen een zone voor wateropslag, waterzuivering en zonnecollectoren

hans moor architects architecture and urban planning