metrostation nesselande rotterdam

Written by hans moor. Posted in infrastructuur

 

artikel architectenweb:  dossier metrostation en brug 

opdrachtgever: RET Rotterdam   oplevering: 2005

Stel je eens voor, zojuist aangekomen op het perron zie je de deuren van de metrowagon vlak voor je neus dicht gaan en de metro vervolgens vertrekken. Je weet dan even niet wat je moet doen!  Een punt van verveling doemt op. Plotseling ben je heel erg gerelateerd aan de tijd en hapert je voortgang. Ook het vloeiende is dan maar betrekkelijk.  Deze ervaring van een hapering speelt in het ontwerp van het nieuwe metrostation een belangrijke rol. De ervaring is uitvergroot en getransformeerd in het veraangenamen van verschillende wachtplekken die met verschillende kwaliteiten van het station en zijn omgeving te maken hebben. Het station ligt namelijk in een groenpark met waterplassen, bruggen etc. en geeft bv. een prachtig uitzicht naar de Zevenhuizenplas. Als speciale kwaliteit heeft het perron vides, zodat het zicht op de begane grond gewaarborgd blijft, alsmede een betere daglichttoetreding onder het metroviaduct ten behoeve van de sociale veiligheid. Het station heeft drie, in grootte verschillende, glazen kappen met toegevoegde windschermen ter  bescherming van wind en regen. Iedere overkapping onderscheidt zich van de andere en is tevens onderbroken door kleine wachtruimten, die zich tussen deze overkappingen bevinden. Ze vormen samen een geheel van plekken van wachten in relatie met de perrons.In de uitwerking is getracht een zo groot mogelijke transparantie te waarborgen, zonder de mate van aanwezigheid aan te tasten; 'lichte constructie van staal en glas als materiaal voor het station in tegenstelling tot het zware beton voor het baan en viaduct.

brug floating horizon

Written by hans moor. Posted in infrastructuur

 

opdrachtgever: OBR rotterdam  oplevering 2007

De brug ‘Floating Horizon’ ligt in het verlengde van de boulevard en strand in de wijk Nesselande te Rotterdam. De brug verbindt de route van de boulevard van de wijk met de waterwijk en de nieuw te bouwen villa’s. Het karakter van de brug refereert naar oude klassieke stenen bruggen met zware pijlers die vaak een voortzetting van een hoofdroute met boulevard karakter bewerkstelligde. De brug Floating Horizon is ook hier voorzien van relatief zware grondpijlers. Vanwege de meerdere ondersteuningen is de overspanning relatief klein en kan het brugdek slank worden uitgevoerd. Door de lengte van de grondpijlers is er plaats voor lantaarnpalen. De brug is voor het autodek vervaardigd in beton. Het loopvlak is in staal geconstrueerd, de krachten worden afgedragen naar de zware betonnen pijlers

energiebrug zuid-as amsterdam

Written by hans moor. Posted in infrastructuur

 

opdrachtgever: projectbureau zuid-as  ontwerp 2008-2011

De brug is ontworpen als een vakwerkligger van 230 meter lang. Er is gekozen voor het mechanische model, waarbij de twee uiteinden/opleggingen zijn ingeklemd. Niet alleen kan de brug daarmee zo slank mogelijk worden gedimensioneerd, tevens geeft deze oplossing de brug een dynamisch uiterlijk. De brug is primair ontworpen om het kabels- en leidingennetwerk te faciliteren, maar is ook ruimtelijk aangepast om als voetgangersovergang te dienen. De doorsnede van de brug volgt het krachtenverloop en heeft de ruimte in de constructie die nodig is voor het voetgangersgedeelte: trapeziumvormig aan de uiteinden, rechthoekig in het middengebied.

Vanwege de veranderlijkheid van het wegen- en sporennetwerk in het nieuw te realiseren Dok van de Zuid-as, moet de brug ondersteund worden door twee flexibele tussensteunpunten in de middenzone. Deze flexibiliteit is in de brug opgenomen door plaatselijk een fijnmaziger vakwerk. Steunpunten kunnen op deze manier nagenoeg overal geplaatst worden, zonder dat dit aanpassingen vergt aan de brug zelf. Daarmee is de vereiste flexibiliteit voor de bouw van het Dok gewaarborgd.

hans moor architects architecture and urban planning