verkeersbrug absence of light

Written by hans moor. Posted in infrastructuur

D57H8893 Fotograaf Maarten Laupman klein

 

DUTCH DESIGN AWARDS finalist/nominatie  2006 

artikel A10: Hans Moor Architects make innovative designs based on Darwin's theories

opdrachtgever: OBR rotterdam    oplevering:2006

Door de ‘kunstverlichting/indicatieve verlichting' zal de automobilist de brug niet alleen als een functie van verbinding ervaren, maar de brug zal een 'andere' ruimtelijke ervaring geven. De automobilist bevindt zich in een spoor van licht door de rijdende voortgang, maar is tegelijkertijd omgeven door het geheel van verlichting. De brug is geconstrueerd in beton in combinatie met glazen 'stippen'. Deze glazen stippen zijn voorzien van LED verlichting en geven gelijkmatig en voldoend licht voor brugdek en omgeving

brug van wind en water

Written by hans moor. Posted in infrastructuur

 

opdrachtgever: OBR Rotterdam   oplevering: 2001

 Voor de brug van wind en water is een onderscheid gemaakt tussen een wandelroute en een auto- en fietsroute. De bestuurder van de auto is nagenoeg niet vatbaar voor wind en water, hij bevindt zich binnen. De wandelaar is echter wel ontvankelijk voor wind en water. Voor hem is de route naar beneden, die leidt naar de wind- en waterinstallatie. Het is een installatie die in twee delen uiteenvalt en verbonden is door een deel transparant rooster.  De 'waterinstallatie' richt zich op het stromen en het klotsen van het water. Hiervoor is de trap naar het water en een plek die drijft op water. De windmachine in de vorm van een rotor zal door de wind draaien. Onder je voeten zal het water stromen. Wind en water komen hier samen in de gesimuleerde gewichtloosheid.

 

hollandse brug

Written by hans moor. Posted in infrastructuur

 

prijsvraag in samenwerking met arup amsterdam en sybren hoek van studio acht   jaar: 2008

Het ontwerp voor de brug bestaat uit twee delen, een zestal zuilen tussen de nieuwe en de oude brug en een nieuw ontworpen brugdeel. De zes zuilen zijn ontwikkeld om de gehele brug binnen de werking van 'Free Energy ' (zon, wind en water) te krijgen. Het resultaat betekent dat de zuilen uiteindelijk energie opwekken, energie besparen en daarnaast vervuiling reduceren. De zuilen zijn vervaardigd in staal. Het frame is geconstrueerd zoals vele elektriciteitsmasten t.w. efficiënt en licht van gewicht. De zonnecollectoren en de windmachines op de zuilen kunnen roteren. Daarnaast bevindt zich tussen de zuilen en de twee brugdelen een zone voor wateropslag, waterzuivering en zonnecollectoren

metrostation nesselande rotterdam

Written by hans moor. Posted in infrastructuur

 

artikel architectenweb:  dossier metrostation en brug 

opdrachtgever: RET Rotterdam   oplevering: 2005

Stel je eens voor, zojuist aangekomen op het perron zie je de deuren van de metrowagon vlak voor je neus dicht gaan en de metro vervolgens vertrekken. Je weet dan even niet wat je moet doen!  Een punt van verveling doemt op. Plotseling ben je heel erg gerelateerd aan de tijd en hapert je voortgang. Ook het vloeiende is dan maar betrekkelijk.  Deze ervaring van een hapering speelt in het ontwerp van het nieuwe metrostation een belangrijke rol. De ervaring is uitvergroot en getransformeerd in het veraangenamen van verschillende wachtplekken die met verschillende kwaliteiten van het station en zijn omgeving te maken hebben. Het station ligt namelijk in een groenpark met waterplassen, bruggen etc. en geeft bv. een prachtig uitzicht naar de Zevenhuizenplas. Als speciale kwaliteit heeft het perron vides, zodat het zicht op de begane grond gewaarborgd blijft, alsmede een betere daglichttoetreding onder het metroviaduct ten behoeve van de sociale veiligheid. Het station heeft drie, in grootte verschillende, glazen kappen met toegevoegde windschermen ter  bescherming van wind en regen. Iedere overkapping onderscheidt zich van de andere en is tevens onderbroken door kleine wachtruimten, die zich tussen deze overkappingen bevinden. Ze vormen samen een geheel van plekken van wachten in relatie met de perrons.In de uitwerking is getracht een zo groot mogelijke transparantie te waarborgen, zonder de mate van aanwezigheid aan te tasten; 'lichte constructie van staal en glas als materiaal voor het station in tegenstelling tot het zware beton voor het baan en viaduct.

More Articles ...

hans moor architects architecture and urban planning